torsdag 18 juni 2009

Inget Borlänge i år

Det jävla svenska vädret upphör inte att förstöra en hojåkares liv. Jag skulle ha åkt till Borlänge idag men den iden har jag gett upp. Det är inte kul att åka MC när det är 12 grader och spöregn. Jag tog beslutet efter noggrant övervägande eftersom jag är ensam när Riitta är i Kanada. En midsommarhelg ensam är inte kul,,,,hmmm konstigt att det är så eftersom jag har haft det hur trevligt som helst när jag var singel. Man blir fort bortskämd med tvåsamhet när man trivs så jäkla bra tillsammans.
Nåja, vad gör man när kylen är helt tom eftersom jag hade tänkt vara borta hela helgen,,,,joo åker och handlar helgmat. Jag fick en briljant ide, varför inte äta surströmming nu när ingen är hemma och klagar på doften. Sagt och gjort, åkte till CityGross för att helghandla. Jag hittade allt utom den ädla fisken, dåligt av en så stor affär att inte ha delikatesser. Ok tänkte jag och åkte till ICA i Stuvsta för att inhandla en burk,, suck,, fanns inte där heller. Sista försöket var den nya fina COOP EXTRA i Stuvsta.......BINGO där hade dom en uppsättning vällagrade burkar. Förpackade 0707 och bäst före 0812, helt perfekt. Burken hade precis börjat få den där fina halvrunda formen precis innan den exploderar. Dessutom var det Oskars, surströmmingarnas Rolls Royce.









Vilken tur att jag hade köpt dom andra tillbehören redan. Det som behövs är förutom strömmingen, (OSKARS brukar vara ett säkert kort):












Hackad lök









Tunnbröd (helst GENE)
Västerbottensost












Svensk färskpotatis (vanlig potatis är bäst, mandelpotatis är lika överskattat som Zlatan i landslaget)









Potatisen tvättade jag med våra nyinköpta potatisvantar, en helt fantastisk uppfinning :-)









Dill













Nubbe (jag rekommenderar OP)












Öl (stark eller 3,5 glöm att dricka mjölk till strömmingen det skär sig)

Här finns allt









Så här ser en riktig romklämma ut,,, smaskens









Skål









Om jag inte ser så jävla glad ut så beror det på att jag saknar min älskling, men det var så trevligt som det kunde bli :-)
Så här kul såg det ut utanför fönstret, det var tur att man stannade hemma



















Till sist en hälsning till dig min älskling:

4 kommentarer:

Carola sa...

Vad är du för norrbottning..äter du KLÄMMA? Nybörjarvarianten! ;)
Och en massa onödigt tjafs också..ost och dill!
Däremot håller jag absolut med dig om att Oskars är bäst och allra bäst är MINST fjolårsfisk, burken ska vara rund åt alla väderstreck!
Nubben hoppar jag över också..men det är ju en smaksak.
De som har känslig mage för surströmming rekommenderar jag att dricka mjölk..det neutraliserar bäst. Själv föredrar jag sockerdricka eller öl. Många äter också en massa tomater och gurka efteråt för att mildra raparna.
tänk så många varianter det finns på nå´t så enkelt som surströmming!

Johnny sa...

Alltid lika roligt att höra din åsikt, :-). Det var en nyhet att klämma är för nybörjare. Det är väl en klassiker.

Carola sa...

Hur går det med barnbarnet då?
Mår han bra?

Johnny sa...

Lika snygg som morfar